lørdag 23. april 2011

Living Jungle Life

 
It is HOT: consider how you feel after a spinning or aerobic lesson when it comes to being red in the face, sweaty and urge for a shower before you meet anyone you know and have to talk to... That is how I feel from 7 am to 11 pm every day. And the shower is of no use. When I was jogging/walking this morning it actually dripped from my face. I do not think I have experienced that before. It is HOT, and we do not exactly have air condition here.
Thailand got lots of jungle and a large areas of it is protected in national parks. Here you have a good chance to experience real jungle life. And experience close up meetings with the animal kingdom, especially crawling bugs in various sizes. Now, this can probably be very interesting and fascinating if you go out there and look for them. But, as a matter of fact, have I not gone out there actively seeking to meet all these bugs; I live in a residential area, for Gods sake. And I think that my choice should be respected! Some pictures to show you our neighborhood:


In my months here in tropical areas I have had a lot of joy from photographing different insects, bugs, frogs and lizards, and I do appreciate their willingness to be photo models. I am not a ungrateful person (most of the time). I even put my pride in respecting them as fellow citizens of the planet Earth.

Just a little break; I am going for lunch. Wonder what is being served today? Oh, surprise; a pile of rice! (Deep) fried eggs especially made for me and some fried cabbage and a yellow soup. No pink-water-soup-made-from-leaves-from-trees or fried plants with spikes today. Yesterday we had fried fish, rice and raw baby eggplant. It was really good. I like everything (almost) they make with fish, chicken and meat, I like the rice, and I like some of the green plants too. For example the one we areserved with stem, leaves, root and flower, and the one that looks like tulips and the salads. But I am not that fond of the soups with gourd or the yellow porridge with some kind of grain/grits/beans/something. Everyone who has been in Thailand tells me to enjoy all the food here. Well, we do not eat Thai food, but Burmese/Karen food. I think it is nutritious enough, but maybe not gourmet. Actually am I eating rice from refugee rations. Hmm, I hope I can raise some funds through the website so I can make amends for eating UN rice. Our cook just came in with a bowl of sticky-rice balls and sago porridge. Sweet, taste good, but half the bowl is enough.

Back to the crawling bugs in various sizes. Where was I? Ah, yes, respecting the bugs we inhabit this earth together with. As you might have sensed by now there is something that has rocked with my faith in peaceful coexistence. Let me begin with a story from this morning, just to set the mood. Faint-harted people should maybe skip the rest of this paragraph... There was a 15 cm long millipede in the garden. It was just minding its own business when somebody by accident managed to cut of its “end”. Not very happy about this the millipede first twisted and turned around itself before it headed for a hiding place. It was obviously not planning to die there and then. But on the way it ran into a little problem. The “end” was not cut completely of and it got stuck between some plants. The millipede continued its rush towards its spotted hiding place but with some more difficulty as its internal organs was being drawn out of its body and left on the ground stuck to the truncated part of its body. Finally it reached its hiding spot. I wonder where it is now? (For the record, the hiding place was under our sofa; there is no wall between the garden and the sofa in the office) Is it dead or is it alive planning a conspiracy with its bigger and poisonous cousins to come back and get revenge on the humans who made it suffer like this?

I was not directly a participant of these events, just an ambivalent audience. The next stories are involving me in a larger degree. First it was the spider in my teacup. That can happen to anyone, but I discovered this one when I was taking the final sip of tea, making sure that I was not leaving any tea in my cup. Well, it was a small one an it was still alive when I let it out on the grass where it ran away.

Then there was the toad in my jogging shoe. Here I had good luck; I was coincidentally emptying my shoe for sand this particular morning when something like a big lump fell out on my hand and jumped away. I do not dare to think how the story would go if I had not tried to get the sand out of my shoe before putting my feet into it. Now I keep my shoes on the first floor, not ground floor.

Next up is the ants! They are just everywhere. For example did they find crumbs of peanuts in my jacket pocket. My jacket was hanging on a hanger on a free standing coat stand. How did they figure out that it was something eatable there?! But no hurt feelings; feel free to take my peanut crumbs, dear ants. But do stay away from my computer!! Ants likes electronics. And I have a ant path crossing my desk. It was doomed to only be a question about time before they would try to conquer my notebook! As I was sitting typing one day I saw them come crawling out of the keyboard. After a battle that claimed the lives of several ants and a tactical relocation of my desk away from the wall I claimed my self the victory of the battle. But safety in numbers; the ants are still living in the stationary computers in the office and the toaster.

I only have one more story for this time. Dad, I understand now why there was a lid on the bucket with water in the bathroom in Ninio. I was taking a bucket shower the other day when I discovered something swimming in the water. I was filling my hands with water to wash my face when I saw them. They were small, but there was many of them; mosquito larvas! THAT is a declaration of war!

Breeding ground for Dengue mosquitos!

7 kommentarer:

  1. Did I sound a bit cranky in this post, you say? Hmm, I guess the insident with the millipede was a affecting my writing. It was really nasty to look at; I felt like I should help the poor millipede, but I really do not know what I could have done for it!
    Exept these small bug-incidents, too many in too short time, I am actually actually quite happy; I am managing to get some work done, getting help to make the website from a professional and exited about seeing my sister, Lyngen and snow in only three weeks. Tomorrow am I going to some waterfalls again with a bunch of other volunteers and we might go trekking next weekend.:-)

    SvarSlett
  2. Ida her :
    Wow .. lest igjennom innleggene dine nå, takk for alle kommentarene du har skrevet til meg ! Jeg har vært dårlig på å følge med på både blogg og nyheter og mailer og det ene og det andre, for å poste min egen blogg is about as far as my patience goes med denne fatiige internetten .. Men men, nå har jeg i alle fall gjort det og likte det kjempe godt! Fikk ikke sett så mye bilder, for jeg vet ikke om jeg nevnte det, men internetten er fattig. Jeg får se dem til sommern! Flott at du skriver på engelsk, det ville jeg også gjort om jeg ikke var for lat :P Men det var en liten ting jeg så flere steder:"excited" skrives med "c", exited betyr vel noe sånnt som "gått ut". :)

    So anyways.. Haha, jeg elsker det du skriver om innsektene, for jeg VET SÅ GODT hva du mener! Her en dag, i Thailand, hadde vi en maursti rett over senga og det eneste vi kunne gjøre var å legge noe spisende langt vekk fra senga og børste dem ned :P Denne må jeg også si at jeg kjente meg igjen i: "We are being woken up at about 6.15 every morning by roosters, trucks, dogs and talking from outside, singing and keyboard playing from down stairs, and radio/music/chanting broadcasting from the temple across the street."

    Jeg hører stemmen din når du sier: "What is there to blog about?" Jeg får av en eller annen grunn assosiasjoner om da du kom hjem fra english-teaching i gode gamle Himachal og de hadde kjørt deg hjem fordi det faktisk skjedde noe, og du var lei av å være i en vestlig boble. Så kommer denne: "Does he not think we can do it right?:" haha, bare nyt at du slipper å vaske opp du Julie :)

    Jeg likte også quoten din om Thai Tv og dets to ansiktsuttrykk: "confused what-is-going-on-here and devastated crying".

    Jeg har også skrevet ned på "Must-see-and-read-and-download-and-remember-lista" mi:
    - "Enjoy poverty", directed by the Dutch artist Renzo Martens
    - George orwell Burmese Days
    - “Moving to Mars”

    Også kom favoritten min: "I think maybe Vegar (195 cm tall and white) in India had more of a glass-tapping experience."
    Vegard, du Vegard: for en skrue du er!

    Takk for underholdning mens jeg ligger på gjestehusrommet vårt, prøver og planlegge en overaskelses bursdag for Tim i morgen (for penger mora hans uventet satte inn på kontoen min), spiser smertestillende, har feber, har urinveisinfeksjon.og løper til doen for ikke å tisse noe i det hele tatt ca hvert tredje minutt. Og drikker sitron-vann og synes synd i Stig som var syk i India!

    Jeg leste også over "kvalitetstid med Sirwa" og kjente at jeg måtte smile mellom do-besøkene mine :)

    Stor klem Ida :)

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg har akkurat lest om alle insektene til Håkon. Toud eller hva det var i skoen, skjønte vi ikke hva, men antok at det er en frosk?? Uansett, vi ler, og har nå sjekket vårt tastatur for maur. Ingen her! :) Vi savner deg -selv om vi er utrolig dårlig til å legge igjen kommentarer. Kom hjem snart, Julie!! :) Håper du fremdeles har det bra og at de siste ukene blir innholdsrike og fine! Klem fra Siri og Håkon <3

    SvarSlett
  4. Sent 1. påskedag. jeg har jobbet med studeoppgave og er passe gåen. Siste kveld på Varan for denne gang. Det har vært en utrolig flott påske og det er fæltå skulle dra! Får ta en Skyperunde Julie, og fortelle fra Hidra! Så morsomt å lese bloggen din. Jeg liker din holdning til "små"kryp, men skjønner godt det der med mengder.. Godt å lese at webjobbingen begynner å ta form. Gleder meg til du kommer til Tr.heim. Megaklem fra mor

    SvarSlett
  5. Tusen takk for kommentarer! Det er veldig trivelig å høre fra dere der hjemme! Skypeprat er også veldig kjekt. Vil gjerne høre fra Hidra:-)
    Jupp, Siri, den toaden er en padde, og dette varen stor en. Vi har de på kjøkkenet også (som heller ikke har vegg mellom seg og hagen). Jeg har masse bilder av insekter, Håkon. Du kan tro det er mye rart som kryper rundt her!
    Så kjekt å høre fra deg, Ida!!! Selv om det er fordi du ligger i sengen og er syk. Håper det går fort over. Når jeg leser bloggen din skjønner jeg veldig godt at du er for opptatt til å følge med på alt som skjer i verden og ustabile internettforbindelser er en kjent sak. Her har vi en av de mest stabile jeg har vært borti:-) Og du har helt rett i at det var excited, ikke exited! Det er jo faren med å skrive engelsk, plutselig skriver man noe man ikke hadde tenkt å skrive uten å vite det. Håper jeg ikke har gjort noen store blundere så langt. I så fall setter jeg pris på å bli gjort oppmerksom på det;-)
    Og så ble det ikke noen waterfalls i går. Det begynte å regne og da var ikke alle like fornøyd med å sitte på lasteplanet på en bil. Jeg hadde regnjakke (alltid beredt) og var ikke fornøyd med å snu, men man kan liksom ikke protestere for mye mot å snu fordi en selv er tørr og varm når de andre ser ut som drukna katter...

    SvarSlett
  6. Namaste ji!

    Det første som slo meg når jeg leste om varmen og sammenligningen til aerobic/spinningtimen var "ja, da slipper du å trene for å se ut som du trener!" Men når det er sagt; Det å være såå varm er ikke å kjimse av... jeg har fortsatt den første uka i Jaipur friskt i minnet... må vel si at det var by far det mest ekstreme jeg har opplevd hittil! Nok om det!
    Haha, morsomt å lese om alle insektene, jeg kunne høre stemmen din når du beskrev disse interessante krypene som kryper mer eller midre overalt. Vi hadde også maur på lillehammer hvis det er noen trøst.
    Ida skrev om sin assosiasjon til "what is there to blog about" (som forøvrig ga meg en bitteliten klump i halsen, ingen stor klump, bare en "åh..savner Himachal-tiden"-klump) - her kommer min; du sitter på pleddet på gulvet eller oppe i senga di i norskebula i Bundla og laster opp bilder.
    Uff da Ida! Kjipt å være sjuk! God bedringsklem :-)
    Du kom i kontakt med han datamannen? Så bra!! Skjønner veldig godt at du gleder deg til å komme hjem.
    Her går det absolutt mot vår (eller rett og slett sommer)! Gleder meg veldig til å komme til Hidra i sommer! Skulle hilse fra mamma i helga! Hun laget brød (kurdish style) og da skulle jeg ønske du var der for da hadde du vært i ditt rette element (ett av mange rette elementer du kan være i)! ;-)

    Ha en fortsatt fin tid min skjønne! Og bon appetit når den tid kommer ;-)

    SvarSlett
  7. Hadde eg vert der, så hadde enten insektan blitt utrydda, ellar så hadde eg blitt utrydda.

    Sett någen sommarfogla her då, dei e fine.
    Sirius spiste forresten ein idag!

    Hilse fra the "the Larsen's"

    SvarSlett